Vanaf 1-1-2013 geldt er (gelukkig) een provisieverbod voor complexe financiele producten. Met dit verbod wil de overheid voorkomen dat er verkeerde prikkels in de beloningsstructuur kunnen zitten en waarbij provisie geen onderdeel meer mag zijn van de prijs van een financieel product. Wij van ZO.nl juichen dit op zich toe en daarom zijn wij al jaren bezig om provisieloos op het gebied van hypotheekadvisering te werken.
Maar is het ook gunstig voor de consument?
Het mag nog nauwelijks een verrassing heten maar de consument heeft op de man af gevraagd weinig over voor hypotheekadvies. Toen wij er afgelopen najaar in ons consumentenonderzoek naar vroegen, gaven de deelnemers gemiddeld 40 euro op als aanvaardbaar uurtarief voor een hypotheekadviseur. Een bedrag waarvoor de wasmachinereparateur al niet meer langskomt en een lichtjaar verwijderd van de tarieven die andere zelfstandige beroepsbeoefenaren als notarissen en advocaten in rekening brengen.
Je kunt het uiterst magere uurtarief dat de Nederlander over heeft voor hypotheekadvies wijten aan onze volksaard. Afdingen en laag inzetten hoort er bij. Maar evenzeer ligt het ook aan het imago dat de branche jarenlang eendrachtig heeft gekoesterd. De consument kon gratis binnenlopen bij een hypotheekadviseur; de advieskosten zaten geheel legitiem versleuteld in de standaardprovisie van 1 tot 2 procent die de consument grif betaalde als men voor hem een hypotheek regelde.
Het lijkt er dus op dat een provisieverbod gunstig is, maar de keerzijde is dat de rekening nu wel ineens gepresenteerd wordt, terwijl het normaal werd voorgefinancieerd door banken en geldverstrekkers.
Dat de klant nu direct moet gaan betalen is even wennen. Vooral voor de klant zelf, want hoewel 60% procent onlangs in een onderzoek van platform Wijzer in geldzaken aangaf een verbod op provisie prima te vinden, wist slechts 1 op de 5 consumenten dat zo’n verbod er komt voor hypotheken en andere complexe producten.
Er valt dus nog het nodige zendingswerk te verrichten om de consument ervan te overtuigen dat hypotheekadvies niet (bijna) gratis is en dat ook nooit is geweest.
Ons prijskaartje
Hoeveel kost een hypotheekadvies? En wat kost het als wij ook de verdere dossierafwikkeling voor klanten doen? Dat doen we vooral door transparant te zijn.
In de eerste plaats over het prijskaartje dat aan onze dienstverlening hangt. We kunen niet volstaan met het noemen van een vaste prijs of een uurtarief als je als klant niet weet wat je daarvoor krijgt. Zeker niet als de buurman schermt met een prijs die veel lager ligt. Weet u als consument veel dat hij bij die adviseur zelf het voorwerk moe(s)t doen?
Wij maken inzichtelijk wat er allemaal moet gebeuren in het traject van oriënterend gesprek tot en met het afsluiten van de hypotheek en we splitsen dat uit in de stappen die wettelijk verplicht zijn en taken die nodig zijn om tot een goede en passende offerte te komen. Wij laten u zien waaruit ons werk als adviseur bestaat en we delen dat graag met de wereld.
Deskundigheid
Misschien nog wel belangrijker is het om onze deskundigheid te laten zien aan de klant. Een hypotheekadvies bestaat uit meer dan rentevergelijkingen en het bepalen van het bedrag dat geleend kan worden. De woningfinanciering moet ook passen binnen het complete huishoudboekje van een gezin en de lasten moeten ook nog te dragen zijn als de kinderen gaan studeren of als de kostwinner al dan niet vrijwillig minder gaat werken.
Een doorsnee consument kan en wil vaak niet de financiële consequenties van bepaalde levensgebeurtenissen doorzien. Dat is niet erg, want dat is juist onze specialisme, waar de klant tegen betaling gebruik van kan maken. De opleidingen die onze adviseurs daarvoor hebben gevolgd en de bijscholing die daarbij hoort, dat is een teken dat wij ons vak serieus nemen.
Tevens zijn wij Keurmerk-kantoor en leggen ons daarmee zelfs zwaardere eisen op dan de wetgever voorschrijft. n Nederland zijn er slechts enkele honderden kantoren die het Keurmerk mogen voeren. ZO.nl is trost daar één van te zijn.
Consequenties van slecht of geen advies
Natuurlijk kunt u voor advies ook naar een aanbieder stappen of op basis van execution only financiële producten afsluiten. Of gaan naar een partij die tegen stunttarieven werkt.
Maar daarmee mist hij wel de onafhankelijke vergelijking van offertes, de toelichting op veelal ingewikkeld klinkende productvoorwaarden en de zekerheid dat wij hem of haar te allen tijde helpen, bijvoorbeeld bij schade.
De gevolgen van slecht of geen advies bij de aanschaf van een financieel product kan groot zijn.
Kan iemand bijvoorbeeld nog in zijn huis blijven wonen als het verzekerd bedrag bij overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid of ander misfortuin te laag zijn ingeschat?
Zijn de maandlasten ook nog te dragen als de klant uiteindelijk moet oversluiten tegen een hogere rente? Door u goed voor te lichten over de voordelen van goed advies boven de snelste weg tegen de laagste prijs weet de klant ook weer wat hem van kind af aan is bijgebracht: "goedkoop is duurkoop.”
In 2013 zullen wij nog meer dan voorheen, duidelijk aan u proberen te maken, wie we zijn, wat we doen en met name hoe wij dat doen.
Dat is wel ZO transparant!
Met vriendelijke groet,
ZO.nl
Pascal de Roo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor je reactie, onze moderators zullen de inhoud vd tekst controleren en daarna z.s.m. plaatsen op deze blog.